Yosemite - the place of my dreams

När vi skulle boka våra USA-resa var vi överens om att det viktigaste var besöket till Yosemite. Även om vi inte hajkar och campar ute något särskilt i Sverige är vi båda naturälskare. Efter att ha sett en dokumentär om denna nationalpark för längesedan har vi båda velat dit. Vi åkte med en tour från San Francisco över en dag; medan vi var där insåg vi att vi bara skulle få tre timmar i parken vilket var 90% för lite tid. Så om in ska dit rekommenderar jag er att sova över minst en natt om det går.

Klicka på bilderna om ni vill se dem i ett större format / Click on the pictures to make them bigger

Vårt första stopp var denna utkiksplats. Vi hade åkt minibuss i ca fyra timmar, pratat bra länge med Mateo från Dominikanska Republiken och känt oss som backpackers igen. Efter en lång, snirklig stigning till toppen av parken åkte vi ner i dalen, Yosemite Valley. Ni som använder Mac känner kanske igen bilden längst ner till höger; det är standardskärmsläckaren för operativsystemet El Capitan. Det var mäktigare än jag någonsin kunde fångat på bild och vi stod i tystnad och blickade ut.

Det var så häftigt att vara en liten person gående bland de extremt höga träden och skymta bergen runt om oss.

Vi åkte gratis-shuttlebussen som finns i parken för att ta oss till Mirror Lake. Vi åkte förbi andra semesterfirare och började sen vår lilla promenad bortåt. Här hade vi räknat med att hinna med två sevärdheter men det fick vi ändra på sen.

Alltså, ser ni? Vi kände oss så hemma där och överlyckliga att få beskåda det i verkligheten.

Tyvärr var det inte mycket till spegelsjö då vattennivån var låg, men vi stod där och förundrades över höjden på naturen som omringade oss. Det som ser ut som buskar på klippväggarna är faktiskt höga granar. Här tog vi i alla fall av oss skorna och promenerade i isvattnet en bit för att äta lunch.

När vi käkat färdigt började promenaden tillbaka till busshållsplats. Den bussresa som tidigare tagit 25 minuter tog 55 minuter och vi hann knappt tillbaka till vår tourbuss i tid. Därmed hann vi endast se området kring Mirror Lake under vår egen tid när det fanns en bra bit över tio olika leder och platser att utforska.

Sista hållplatsen innan hemfärd var botten av El Capitan; det är en av världens mest kända och eftertraktade klätterväggar. Väggen är 1 km hög och rekordet för att ta sig till toppen är 2 timmar även om vår guide sa att vanliga erfarna klättrare tar sig upp på tre dagar. Om ni vill se en riktigt kul och fet film om klättring i just Yosemite kan jag rekommendera Valley Uprising

Nästa gång vi åker till USA har vi sagt att vi ska sova över ett par dagar i en nationalpark för att maxa upplevelsen. Vi var såklart fortfarande väldigt glada över upplevelsen även om vi önskat att få skymta en björn också.

English

The trip to Yosemite was our highest priority when planning our three weeks in America this summer. We ended up going from our original plan of three days and two nights to just one day. We regretted not staying longer and have promised ourselves to do so next time we visit a National Park like this.

We spent out three hours in the park in awe of the intense views and were constantly reminded about how small we are in the world. Tiny people compared to nature, tall trees and huge mountains. If you use a Mac you might recognize the view at the top from the standard background in the operative system El Capitan (that is named after the famous mountain face displayed in the last two pictures). It was cooler than I managed to capture in the pictures.

One of our other stops was Mirror Lake that sadly was more a wide and shallow stream of icy water as it was so hot. We ate our lunch there, hoping to sight a bear but never did. The day was finished off at the base of El Capitan. It's 1 km tall and the record of climbing it is 2 hours despite our guide saying that experienced climbers usually make it in three days. If you want to see a fun and inspiring film about climbing in Yosemite, I can recommend Valley Uprising.